søndag den 8. april 2012

Whole lot of bakin' going on...


Ahh, påskeferie! Det er dejligt med lidt tid hjemme, og for mit vedkommende har der været gang i ovnen hele påsken. :) I går blev det til de her dejlige gulerodscupcakes med cream cheese-topping:


Mums, de var gode! Det syntes Albert desværre også... Note to self: Lad ikke kager med ostetopping stå i stuen, mens du selv er i køkkenet, når du har kat. De forsvinder. Heldigvis havde jeg nået at smage. ;)

Opskriften kommer her:

Gulerodscupcakes (ca 12 stk)

1,5 dl. smagsneutral olie (eller Becel eller lignende)
300 g brun farin
150 g alm. sukker
210 g hvedemel
1,5 tsk bagepulver
1 tsk kanel
300 g fintrevne gulerødder (ca 3-4 stk)
1 dl finthakkede valnødder (jeg havde ikke nogen, så dem undlod jeg bare)

Cream cheese topping:


200 g neutral flødeost (jeg brugte Philadelfia Original)
60 g flormelis
Evt. 3 spsk. A38, cremefraiche eller lignende. Hvis du ikke har det, så brug et meget lille skvæt mælk og lidt citronsaft for at få en lidt syrlig smag.
1 tsk vaniljeessens

Du starter med at blande dejen til cupcakes'ene. Det gør ingen forskel, hvilken rækkefølge, det blandes i, så bare i med det hele og rør godt rundt for at undgå klumper. Fordel i 12 muffinforme. Bag ca. 20-25 min. ved 180 grader (jeg har ikke brugt varmluft). Tjek efter 20 min., om de er færdige - de er bedst, hvis de ikke har fået for meget!

Mens kagerne køler af, kan du forberede toppingen. Start evt med at mase flødeosten ud med en gaffel, så er det nemmere at røre sammen. Tilsæt flormelis og vaniljeessens og rør godt igennem, så der ikke er nogen klumper. Juster konsistens og smag, som du vil have det ved hjælp af mælk og citronsaft eller A38. Når kagerne er så kølede, at du kan holde dem i hånden/spise dem, kan du fordele toppingen på dem.


Idag fik Mads lyst til kage, og han bladrede igennem samtlige bagebøger i huset, inden han valgte nogle meget passende "påskecupcakes". Her er det færdige resultat:


Frostingen på toppen blev lidt tyndere end jeg havde tænkt mig, men de blev nu meget søde alligevel. Har ikke så godt styr på det med frosting - det må jeg øve mig på. Vi har ikke smagt på dem endnu, men når vi har, skal jeg nok smide en opskrift. ;) Jeg kan dog afsløre, at det er helt almindelige kakaocupcakes med smørcreme på toppen.. Så helt galt kan det vel ikke gå.

Håber I har nydt påsken lige så meget som mig! :)

3 kommentarer:

  1. Og lidt galt kunne det så alligevel gå - de var ikke videre spændende. Kan være jeg skal prøve at lege lidt med opskriften, inden den kommer herind. :) Smørcremen var til gengæld meget god, selvom den var tynd.

    SvarSlet
  2. Jeg vil i hvert fald helt klart anbefale gulerodscupcakes'ene! De er vanvittigt gode. :)

    SvarSlet