torsdag den 5. april 2012

Ny blog og dejlige kager :D


Så fik jeg endelig sat bloggen op, og nu er det tid til første indlæg her på siden. Det bliver en gentagelse fra mit seneste facebook-spam-attack, men de her små fætre (eller, bedstefædre) blev VIRKELIG gode - de  kan rigtig godt anbefales! :)

Bedstefars Skæg-cupcakes




Til 8 cupcakes skal man bruge:


Til kagen:
65 g sukker
65 g smør/flydende margarine
2 æggeblommer
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver
3/4 dl mælk

Til marengstopping:
2 æggehvider
125 g sukker

Til fyld brugte jeg hjemmelavet æblekompot (det får sin egen opskrift senere!), men man kan også købe æblegrød eller bruge abrikos- eller hindbærsyltetøj eller noget helt andet - whatever floats your boat. :)

Fremgangsmåde:
Start med at smelte smørret let, hvis det ikke er flydende. Rør smør og sukker lyst i en skål. Skil æggene i blommer og hvider, gem hviderne til marengsen og pisk blommerne i smørblandingen, så det er godt blandet. Tilsæt mælk, pisk, og tilsæt derefter mel og bagepulver. Fordel dejen i 8 muffinforme. Bages i ca. 7 min ved 170 grader (jeg brugte ikke varmluft, da min ovn går lidt amok).

Mens kagerne er i ovnen klargøres marengstoppingen. Pisk æggehviderne stive, tilsæt sukkeret og pisk det sammen, så blandingen bliver blank og sej. Kom blandingen i en frysepose eller en kagetylle, hvis du har sådan en.

Tag kagerne ud, fordel grød/kompot/syltetøj forsigtigt på dem og dæk dem med marengs - heller for meget end for lidt. Bag yderligere 10-15 min. Kig på marengsen - er den fin og lysebrun, er kagerne færdige.

Kagerne kan sagtens holde sig til dagen efter uden at blive kedelige. De er nemlig meget svampede og lækre i forvejen. :) Enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar